Proyectos 2020-2024








Marylin Luis
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Doctoranda del Programa de Investigación en Medios de Comunicación de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), donde también realizó el Máster en Investigación Aplicada a Medios de Comunicación con beca de la Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrado. Estudió Licenciatura en Periodismo en la Universidad de La Habana y trabajó durante cinco años como periodista en Cuba. Es miembro fundadora de la Red Regional de Comunicadores y Comunicadoras Amigos de la Infancia y la Adolescencia de la oficina regional de la Unicef en América Latina. Su tesis doctoral se enfoca en el estudio del cine producido en América Latina y su distribución internacional en los servicios transnacionales de video bajo demanda por subscripción. Cuenta con una beca de Ayudas para el Personal Investigador Pre-doctoral en Formación de la UC3M, donde también imparte docencia.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]PhD student in Communication Media Research Program at Carlos III University of Madrid (UC3M), where she also did a Master's in Applied Research in Communication Media with a scholarship from the Ibero-American Postgraduate University Association. She studied Journalism at University of Havana and worked for five years as a journalist in Cuba. She is a member of the Regional Network of Communicators and Communicators Friends of Childhood and Adolescence of the regional office of UNICEF in Latin America. Her doctoral thesis focuses on the study of cinema produced in Latin America and its international distribution through transnational subscription video-on-demand services. She has a grant for Pre-doctoral Research Staff in Training from UC3M, where she is also teaching assistant professor.[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1697744468859-614fea84-e668-1" taxonomies="238"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Pedro Gallo Buenaga

[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Doctorando en el programa de Investigación en Medios de Comunicación de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M) y miembro del grupo de investigación Diversidad Audiovisual. Ha trabajado como consultor SEO y su línea de investigación principal se centra en la economía política de los medios audiovisuales en el entorno digital.

Es beneficiario de la ayuda del Ministerio de Ciencia e Innovación para contratos predoctorales para la formación de doctores 2020. Participa en el proyecto ‘Diversidad y servicios audiovisuales a la carta por suscripción’ y colabora en el Departamento de Comunicación de la UC3M.

Su Trabajo de Fin de Máster Revisión de los debates teóricos surgidos en torno a la recepción crítica de Operación Triunfo 2017, en el seno del Máster en Investigación Aplicada a Medios de Comunicación, recibió el Premio Fundación SGAE de Investigación 2018. Su participación en el Congreso Internacional Cine, TV y cultura popular en los 90: España-Latinoamérica se tradujo en la publicación de un capítulo en el libro homónimo (Peter Lang, 2020).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]

PhD student in the Media Research programme at the Universidad Carlos III de Madrid (UC3M) and member of the Audiovisual Diversity research group. He has worked as an SEO consultant and his main line of research focuses on the political economy of audiovisual media in the digital environment.

He is a beneficiary of the Ministry of Science and Innovation grant for pre-doctoral contracts for the training of PhDs 2020. He participates in the project ‘Diversidad y servicios audiovisuales a la carta por suscripción’ and collaborates in the Department of Communication at UC3M.

His Master's thesis Revisión de los debates teóricos surgidos en torno a la recepción crítica de Operación Triunfo 2017, as part of the Master in Applied Research to Mass Media, received the 2018 SGAE Foundation Research Award. His participation in the International Congress on Cinema, TV and Popular Culture in the 1990s: Spain-Latin America resulted in the publication of a chapter in the book of the same name (Peter Lang, 2020).

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1668167929765-0cb82732-997b-9" taxonomies="214"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

Leonardo de Marchi
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Doctor en Comunicación y Cultura por la Universidade Federal do Rio de Janeiro (Brasil), es Profesor Adjunto en el Departamento de Fundamentos da Comunicação de la Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Dedica su investigación a las industrias discográfica y audiovisual, a la financiación de la vida cotidiana y teorías contemporáneas de media. Participa del proyecto ‘Diversidad y servicios audiovisuales a la carta por suscripción’, financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación de España, en la función de investigador responsable en Brasil. Imparte docencia en la UFRJ en la Escola de Comunicação (ECO-UFRJ), así como en el Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura de la misma universidad. Es el autor del libro A destruição criadora da industria fonográfica brasileira, 1999-2009: dos discos físicos aos serviços digitais de música (Rio de Janeiro, Folio Digital, 2016), ha coescrito y coeditado, junto a Érica Magi, el libro Diálogos transdisciplinares sobre a música brasileira (Marília (SP), Oficina Universitária; São Paulo, Cultura Acadêmica, 2020).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]PhD in Communication and Culture from the Universidade Federal do Rio de Janeiro (Brazil), he is Adjunct Professor in the Department of Communication Theory at the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). His research is devoted to the recording and audiovisual industries, to the financialization of everyday life and also to contemporary media theory. He participates in the project 'Diversity and audiovisual services on demand by subscription', financed by the Ministry of Science and Innovation of Spain, in the role of head of the research team in Brazil. He teaches at UFRJ in the Escola de Comunicação (ECO-UFRJ), as well as in the Post-Graduation Program in Communication and Culture of the same university. He is the author of the book A destruição criadora da industria fonográfica brasileira, 1999-2009: dos discos físicos aos serviços digitais (Rio de Janeiro, Folio Digital, 2016), and has co-written and co-edited, together with Érica Magi, the book Diálogos transdisciplinares sobre a música brasileira (Marília (SP), Oficina Universitária; São Paulo, Cultura Acadêmica, 2020).[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1669288795746-b1dfcc39-be67-1" taxonomies="236"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Miren Manias Muñoz
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Profesora e Investigadora adjunta del Departamento de Periodismo de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU), donde imparte principalmente los cursos de Emprendimiento en Comunicación y Fotoperiodismo (grado) en distintos idiomas (castellano, euskera e inglés). También ha sido docente en el Master en Comunicación Social de la UPV/EHU. Es Licenciada en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Mondragón y Doctora en Comunicación Social por la UPV/EHU. Sus líneas de investigación principales se centran en las políticas culturales y comunicativas, los medios de comunicación en lenguas minoritarias y la diversidad audiovisual. Ha realizado estancias de investigación postdoctorales en la Universidad de Glasgow, Universidad de Edimburgo y en el European Centre for Minority Issues (ECMI). Asimismo, ha sido profesora visitante en la Washington University in St Louis, Aristotle University of Thessaloniki y Christian-Albrechts- Universität zu Kiel. Es co-fundadora de la International Association for Minority-language Media Research (IAMLMR) y actualmente dirige su Comité Ejecutivo. También coordina la Biannual International Conference on Minority-language Media. Entre 2017-2019 fue presidenta de la Junta Directiva del Festival de Cine de Derechos Humanos DOCUMENT de Glasgow (Reino Unido). Igualmente, entre 2019-2020, fue secretaria de HEMEN, la asociación de mujeres del sector audiovisual y las artes escénicas de Euskadi. Ha participado en libros colectivos y publicaciones en revistas científicas. Entre ellas, Profesional de la Información, Observatorio (OBS*), Historia y Comunicación Social y Communication & Society. Actualmente, co-edita un monográfico sobre lenguas minoritarias y medios de comunicación en el entorno digital, con la participación de autoras/es de América Latina, Europa del Este, Nueva Zelanda y Sudáfrica, entre otros/as. Destacan los artículos ‘Is digital slow journalism valued? An analysis of its audience in Spain’ (Observatorio (OBS*), 2022) y ‘Profile of digital slow journalism audiences in Argentina, Colombia, and Mexico’ (Profesional de la Información, 2022), entre sus últimos trabajos publicados.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]Associate Professor and Researcher in the Department of Journalism at the University of the Basque Country (UPV/EHU), where she teaches courses on Entrepreneurship in Communication and Photojournalism (both undergraduate) in different languages (Spanish, Basque and English). She has also been a lecturer in the Master in Social Communication at the UPV/EHU. She holds a degree in Audiovisual Communication from the University of Mondragón and a PhD in Social Communication from the UPV/EHU. Her lines of research focus on cultural and communication policies, the media in minority languages and audiovisual diversity. She has conducted postdoctoral research stays at the University of Glasgow, University of Edinburgh and the European Centre for Minority Issues (ECMI). In addition, she has been a visiting professor at Washington University in St Louis, Aristotle University of Thessaloniki and Christian-Albrechts- Universität zu Kiel. She is co-founder of the International Association for Minority-language Media Research (IAMLMR) and currently chairs its Steering Committee. She also coordinates the Biannual International Conference on Minority-language Media. Between 2017-2019 she was President of the Board of Directors of DOCUMENT Human Rights Film Festival in Glasgow (United Kingdom). Likewise, between 2019-2020, she was Secretary of HEMEN, the association of women in the audiovisual sector and the performing arts of the Basque Country. She has participated in collective books and scientific publications. Among them, in the journals Profesional de la Información, Observatorio (OBS*), Historia y Comunicación Social and Communication & Society. Currently, she is co-editing a monograph on media and minority languages in the digital context, with the participation of scholars from Latin America, Eastern Europe, New Zealand and South Africa, among others. Her latest works are the articles ‘Is digital slow journalism valued? An analysis of its audience in Spain '(Observatory (OBS *), 2022) and' Profile of digital slow journalism audiences in Argentina, Colombia, and Mexico '(Profesional de la Información, 2022).[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1678787932986-cd0aa013-00b0-9" taxonomies="251"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Manuel Fernández-Sande
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Manuel Fernández-Sande, es Profesor Titular en el Departamento de Periodismo y Comunicación Global de la Universidad Complutense de Madrid. Doctor en Ciencias de la Información por la UCM (2001), licenciado en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid (1996), licenciado en Documentación por la Universidad Carlos III de Madrid (2010) y Máster en Dirección y Gestión de Empresas Radiofónicas por la Universidad Autónoma de Barcelona (2003). Imparte docencia en el Grado en Periodismo y en el Máster en Investigación en Periodismo: Discurso y Comunicación de la UCM. En la actualidad es coordinador adjunto del programa de doctorado en Periodismo de la Universidad Complutense de Madrid y director de la revista científica Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Sus principales líneas de investigación son el análisis del mercado radiofónico y sonoro, la dirección estratégica de empresas de comunicación, la historia de la radio y la diversidad audiovisual. Forma parte del grupo de investigación Diversidad Audiovisual, de la Universidad Carlos III de Madrid. Participa en el equipo de investigación del proyecto I+D+i “Diversidad y servicios audiovisuales bajo demanda por suscripción” (PID2019-109639RB-I00). Ha publicado más de sesenta contribuciones en revistas científicas y editoriales de impacto, entre las que destacan: Los orígenes de la radio en España. Volumen I y Volumen II (Ed. Fragua); Trends in Radio Research: Diversity, Innovation and Policies (Cambridge Publishers); “Narrative Radio Journalism in the age of Crowdfunding” (Routledge). Ha dirigido un total de diez tesis doctorales. Ha sido investigador visitante en Glasgow Caledonian University (Reino Unido, Escocia), Cambridge University (Reino Unido, Inglaterra) o Universidade de São Paulo USP (Brasil), entre otras.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]
Manuel Fernández-Sande, is Associate Professor in the Department of Journalism and Global Communication at the Complutense University of Madrid. He holds a PhD in Information Sciences from the UCM (2001), a degree in Journalism from the Complutense University of Madrid (1996), a degree in Documentation from the Carlos III University of Madrid (2010) and a Master's degree in Radio Business Management from the Autonomous University of Barcelona (2003). He teaches on the Bachelor's Degree in Journalism and the Master's Degree in Research in Journalism: Discourse and Communication at the UCM. He is currently coordinator of the PhD programme in Journalism at the Complutense University of Madrid and editor of the scientific journal Estudios sobre el Mensaje Periodístico. His main lines of research are the analysis of the radio and sound market, the strategic management of communication companies, the history of radio and audiovisual diversity. He is a member of the Audiovisual Diversity research group at the Universidad Carlos III de Madrid. He participates in the research team of the project "Diversity and subscription-based on-demand audiovisual services" (PID2019-109639RB-I00). He has published more than sixty contributions in scientific journals and publishers of impact, among which the following stand out: Los orígenes de la radio en España. Volume I and Volume II (Ed. Fragua); Trends in Radio Research: Diversity, Innovation and Policies (Cambridge Publishers); "Narrative Radio Journalism in the age of Crowdfunding" (Routledge). He has supervised a total of ten doctoral theses. He has been a visiting researcher at Glasgow Caledonian University (UK, Scotland), Cambridge University (UK, England) or Universidade de São Paulo USP (Brazil), among others.  
[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1669725561475-7cd653ca-9a10-7" taxonomies="41"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Begoña Herrero
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Doctora por la Universidad Carlos III de Madrid, es profesora asociada en el Departamento de Comunicación de la misma universidad. Investiga sobre dinámicas de producción en la industria audiovisual televisiva. Imparte docencia en el Grado en Comunicación Audiovsiual y el Doble Grado en Periodismo y Comunicación Audiovisual de la UC3M, concretamente en la coordinación de prácticas externas y la tutorización de Trabajos de Fin de Grado. También es coordinadora de prácticas externas en el Máster Universitario en Cine, donde además tutoriza Trabajos de Fin de Máster, y coordinadora de prácticas externas en el Máster de Formación Permanente en Guion de Cine y Televisión.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]
PhD from the Universidad Carlos III de Madrid, she is a part time instructor in the Department of Communication at the same university. Her research focuses on production dynamics in the television audiovisual industry. She teaches on the Bachelor's Degree in Audiovisual Communication and the Double Degree in Journalism and Audiovisual Communication at UC3M, specifically in the coordination of external internships and the tutoring of Final Degree Projects. She also coordinates external internships in the University Master's Degree in Cinema, where she tutors Master's Final Projects, and she coordinates external internships in the Master's Degree in Film and Television Scriptwriting.  
[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1669724790031-746cae7d-ae01-1" taxonomies="51"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Roderik Smits
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Roderik es Investigador Postdoctoral en Estudios de Cine y Medios en el Departamento de Comunicación de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M). Su proyecto de investigación Plataformas en Línea y Circulación de Películas (2019-2023) está financiado por el programa CONEX-PLUS Marie Curie. Realizó su doctorado en Estudios Cinematográficos en la Universidad de York (Reino Unido, 2014-2018) y posteriormente trabajó como investigador posdoctoral en la Universidad de Cardiff (Reino Unido, 2019) y en la Universidad de Cine de Babelsberg KONRAD WOLF (Alemania, 2020). Su investigación se centra en la naturaleza cambiante de la industria cinematográfica. Se sitúa en la intersección de dos campos de investigación, los estudios cinematográficos y los estudios sobre la industria de los medios de comunicación. Proporciona un análisis de la distribución y exhibición de películas como áreas dinámicas de investigación en el contexto de la revolución digital. Está especialmente interesado en el papel de los "gatekeepers", los cuales poseen el control sobre el proceso de habilitar y deshabilitar el acceso a las películas en los mercados internacionales. Es autor de Gatekeeping in the Evolving Business of Independent Film Distribution (Palgrave Macmillan, 2019). Su trabajo se ha publicado en Poetics, Studies in European Cinema, Cultural Trends, Arts and the Market y Journal of British Cinema and Television.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]
Roderik is Postdoctoral Research Fellow in Film and Media Studies in the Communication Department of University Carlos III of Madrid. His research project Online Platforms & Film Circulation (2019-2023) is funded by the CONEX-PLUS Marie Curie programme. He completed his PhD in Film Studies at the University of York (2014-2018) and subsequently worked as post-doctoral researcher at Cardiff University (2019) and Film University Babelsberg KONRAD WOLF (2020). His research focuses on the changing nature of the film industry and is positioned at the intersection of Film Studies and Media Industry Studies. It provides a spotlight on film distribution and film exhibition as rapidly developing research areas in the context of the digital revolution. He is particularly interested in the role of gatekeepers who exert control over the process of enabling and disabling access to films in international markets. He is author of Gatekeeping in the Evolving Business of Independent Film Distribution (Palgrave Macmillan, 2019). His work has been published in Poetics, Studies in European Cinema, Cultural Trends, Arts and the Market and Journal of British Cinema and Television.  
[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1667997285017-f957e8ba-d284-1" taxonomies="50"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Josep Pedro
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Profesor e investigador en el Departamento de Comunicación de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), donde imparte los cursos Media Landscape (Estructura del sistema audiovisual, Grado de Comunicación Audiovisual en inglés) y Research Methodologies for Journalism (Metodologías de investigación en periodismo, Doble Grado de Periodismo y Comunicación Audiovisual en inglés). También es profesor en el Máster de Industria Musical y Estudios Sonoros (UC3M, posgrado). Licenciado en Comunicación Audiovisual por la Universitat de València, Máster en Análisis Sociocultural del Conocimiento y la Comunicación por la Universidad Complutense de Madrid (UCM), y Doctor Internacional en Periodismo por el Departamento de Periodismo y Nuevos Medios de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Miembro de la Sociedad de Etnomusicología (SIBE), de IASPM-España (International Association for the Study of Popular Music, y de la International Association for Media and Communication Research (IAMCR/AIECS, Asociación Internacional de Estudios en Comunicación Social), donde ha participado en los grupos de trabajo Music, Audio, Radio and Sound (MARS) y Popular Culture (POP). Es miembro de la junta directiva de IASPM-España (International Association for the Study of Popular Music, 2016-2021) Entre sus últimos trabajos publicados destacan la monografía El blues en España. Hibridación y diversidad cultural desde los orígenes al auge de la escena madrileña (Tirant Lo Blanch, 2021), los artículos “Mujeres artistas en la escena española de música afroamericana: identidades, discursos y emociones en la esfera pública” (Revista Mediterránea de Comunicación, 2020) y “Las caras del soul: géneros musicales e imaginarios dinámicos” (CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 2020), ambos en colaboración con Begoña Gutiérrez Martínez, y el capítulo de libro “Músicas populares en las series televisivas: representación audiovisual, comunicación musical y cultura afroamericana” (Ed. Pirámide, 2020).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]
Lecturer and researcher in the Department of Communication at the Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), where he teaches the courses Media Landscape (Audiovisual Communication Degree) and Research Methodologies for Journalism (Double Degree in Journalism and Audiovisual Communication). He is also a faculty member of the Master's Degree in Music Industry and Sound Studies (UC3M, postgraduate). He holds a degree in Audiovisual Communication from the Universitat de València, a Master's in Sociocultural Analysis of Knowledge and Communication from the Universidad Complutense de Madrid (UCM), and an International Doctorate in Journalism from the Department of Journalism and New Media of the Universidad Complutense de Madrid (UCM). He is a member of the Society of Ethnomusicology (SIBE), of IASPM-Spain (International Association for the Study of Popular Music), and of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR/AIECS, International Association for Media and Communication Studies), where he has participated in the working groups Music, Audio, Radio and Sound (MARS) and Popular Culture (POP). He is a member of the board of directors of IASPM-Spain (International Association for the Study of Popular Music, 2016-2021). His latest published works include the monograph El blues en España. Hibridación y diversidad cultural desde los orígenes al auge de la escena madrileña (Tirant Lo Blanch, 2021), the articles “Women artists in the Spanish African-American music scene: identities, discourses and emotions in the public sphere” (Mediterranean Journal of Communication, 2020) and “Las caras del soul: géneros musicales e imaginarios dinámicos” (CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 2020), both in collaboration with Begoña Gutiérrez-Martínez, and the book chapter “Músicas populares en las series televisivas: representación audiovisual, comunicación musical y cultura afroamericana” (Ed. Pirámide, 2020).    
[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1667995800829-063e1a37-e54d-10" taxonomies="49"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Rodrigo Gómez García
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Es Profesor Investigador Titular C en Politicas e Industrias de la comunicación en la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa. Actualmente es coordinador de la sección de Economía Política de la Asociación Internacional de Estudios en Comunicación Social (AIECS/IAMCR/AIERI) (2014-2022). Dedica su investigación a las industrias de las comunicaciones, las políticas públicas y la regulación de la comunicación, así como en la concentración de medios y la libertad de expresión. Participa en proyectos internacionales de investigación financiados por España y Canadá. Es co-editor (con Ben Birkinbine y Janet Wasko) de la colección y libro “Global Media Giants” (Routledge).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]
Rodrigo Gómez is professor in communication policies and industries at the Universidad Autónoma Metropolitana-Cuajimalpa. Currently is the chair of the Political Economy section of the International Association for Media and Communication Research (2014- 2022) (IAMCR) His research is grounded in the critical political economy of communication, examining ownership and public policies in communication industries. He participates in international research projects in Spain and Canada. His co-editor (with Ben Birkinbine and Janet Wasko) of the series and book Global Media Giants (Rutledge).  
[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1668072238294-ace8b797-e20b-8" taxonomies="45"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Asier Aranzubia Cob
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Profesor a tiempo completo en el Departamento de Comunicación de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), donde imparte las asignaturas Análisis de la imagen audiovisual (grado), Géneros de cine (posgrado) y Escuchando Imágenes: ruido, sonido fonético, música y silencio en el audiovisual (posgrado). Licenciado en Ciencias de la Información por la Universidad del País Vasco (UPV) y Doctor por el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la UPV. Ha participado en numerosos libros colectivos y en diversas publicaciones académicas, entre ellas, Secuencias, Archivos de la Filmoteca, Revista de Occidente, ZER, Signa, L'Atalante o Studies in Spanish & Latin American Cinemas. Entre 2007 y 2011 formó parte del consejo de redacción de Cahiers du Cinéma España donde también colaboró como crítico. Entre 2012 y 2017 fue miembro del consejo de redacción de Caimán. Cuadernos de cine. Es autor de Carlos Serrano de Osma. Historia de una obsesión (Filmoteca Española, 2007), premio al mejor trabajo monográfico de investigación de la Asociación Española de Historiadores del Cine; de la monografía Alexander Mackendrick (Cátedra, 2011) y de los libros de memoria oral El mapa de la India. Conversaciones con Manolo Matji (Cuadernos Tecmerin, 2013), Bulevar de los recuerdos. Una conversación con Manuel Vidal Estévez (Materiales por derribo, 2020). También ha coordinado dos antologías para la editorial Shangrila: Los mecanismos comunicativos del cine de todos los días. Antología del colectivo Marta Hernández y Javier Maqua en Comunicación XXI (2016) y Carlos Serrano de Osma. Sombras iluminadas (2019).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]
Full-time lecturer in the Department of Communication at the Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), where he teaches the subjects Análisis de la imagen audiovisual (undergraduate), Géneros de cine (postgraduate) and Escuchando Imágenes: ruido, sonido fonético, música y silencio en el audiovisual (postgraduate). Graduate in Information Sciences from the University of the Basque Country (UPV) and PhD from the Department of Audiovisual Communication and Advertising of the UPV. He has participated in numerous collective books and academic publications, including Secuencias, Archivos de la Filmoteca, Revista de Occidente, ZER, Signa, L'Atalante and Studies in Spanish & Latin American Cinemas. Between 2007 and 2011 he was a member of the editorial board of Cahiers du Cinéma España, where he also collaborated as a critic. Between 2012 and 2017 he was a member of the editorial board of Caimán. Cuadernos de cine. He is the author of Carlos Serrano de Osma. Historia de una obsesión (Filmoteca Española, 2007), winner of the award for the best monographic research work of the Spanish Association of Film Historians; of the monograph Alexander Mackendrick (Cátedra, 2011) and of the books of oral memory El mapa de la India. Conversaciones con Manolo Matji (Cuadernos Tecmerin, 2013), Bulevar de los recuerdos. Una conversación con Manuel Vidal Estévez (Materiales por derribo, 2020). He has also coordinated two anthologies for the publishing house Shangrila: Los mecanismos comunicativos del cine de todos los días. Antología del colectivo Marta Hernández y Javier Maqua en Comunicación XXI (2016) and Carlos Serrano de Osma. Sombras iluminadas (2019).  
[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1667996060999-19d008ba-1e76-2" taxonomies="40"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
J. Ignacio Gallego
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]Profesor a tiempo completo en el Departamento de Comunicación de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), donde imparte las asignaturas de Grado de Taller de radio, Nuevas tendencias en la comunicación audiovisual y Técnicas de locución. Actualmente, en la UC3M dirige el Máster en Industria Musical y Estudios Sonoros. Doctor con Mención Europea por el Departamento de Periodismo IV de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Miembro de la Asociación Internacional de Estudios en Comunicación Social (AIECS/IAMCR/AIERI), donde ha sido impulsor y es coordinador del Grupo de Trabajo sobre Música, Audio, Radio y Sonido (MARS); de la European Communication Research and Education Association (ECREA); y de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC). Entre sus trabajos publicados se encuentran los libros Podcasting: nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros (Barcelona: UOC, 2010), Trends in radio research: diversity, innovation and policies (Ed.)(Cambdrige: Cambridge Scholars Publishing, 2018) o el artículo The value of sound: Datafication of the sound industries in the age of surveillance and platform capitalism (First Monday, 2021).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]
Full-time lecturer in the Department of Communication at the Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), where he teaches the undergraduate subjects of Radio Workshop, New Trends in Media and Speech Techniques. Currently, at UC3M, he directs the Master's Degree in Music Industry and Sound Studies. PhD with European Mention from the Department of Journalism IV of the Complutense University of Madrid (UCM). Member of the International Association of Social Communication Studies (IAMCR/IAMCR/AIERI), where he has been the promoter and coordinator of the Working Group on Music, Audio, Radio and Sound (MARS); of the European Communication Research and Education Association (ECREA); and of the Spanish Association of Communication Research (AE-IC). His published works include the books Podcasting: nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros (Barcelona: UOC, 2010), Trends in radio research: diversity, innovation and policies (Ed.)(Cambdrige: Cambridge Scholars Publishing, 2018) or the article The value of sound: Datafication of the sound industries in the age of surveillance and platform capitalism (First Monday, 2021).  
[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1667994628757-573418f1-4e56-4" taxonomies="39"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Mª Trinidad García Leiva
[vc_row][vc_column el_class="texto"][vc_column_text]

Doctora por la Universidad Complutense de Madrid, es Profesora Titular en el Departamento de Comunicación de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M). Dedica su investigación a las industrias audiovisuales, la diversidad cultural y las políticas públicas y la regulación de la comunicación, así como a la cooperación al desarrollo en materia de cultura y comunicación. Participa en la dirección del proyecto ‘Diversidad y servicios audiovisuales a la carta por suscripción’, financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación. 

Imparte docencia en la UC3M en el Grado en Comunicación Audiovisual, así como en el Máster Universitario en Investigación Aplicada a Medios de Comunicación, el Máster en Industria Musical y Estudios Sonoros y el Máster Interuniversitario en Investigación en Derecho de la Cultura. Integrante de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC), donde se desempeña como Secretaria académica desde 2016, es socia de la Asociación Internacional de Estudios en Comunicación Social (AIECS/IAMCR/AIERI) y la European Communication Research and Education Association (ECREA), además de la asociación científica internacional Unión Latina de Economía Política de la Información, la Comunicación y la Cultura (ULEPICC). 

Autora de Políticas públicas y televisión digital: el caso de la TDT en España y el Reino Unido (CSIC, 2008), ha coescrito y coeditado, junto a Luis A. Albornoz, los libros La television digital terrestre: experiencias nacionales y diversidad en Europa, América y Asia (La Crujía, 2012), El audiovisual en la era digital: políticas y estrategias para la diversidad (Cátedra, 2017),  Diversidad e industria audiovisual. El desafío cultural del siglo XXI (FCE, 2017) y Audiovisual Industries and Diversity: Economics and Policies in the Digital Era (Routledge, 2019).

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion style="modern" color="grey" active_section="0" collapsible_all="true"][vc_tta_section title="english version" tab_id="en"][vc_column_text]

PhD in Audiovisual Communication and Advertising, Complutense University of Madrid, is Associate Professor in the Department of Communication and Media Studies of the Carlos III University of Madrid (UC3M). Her research is devoted to audiovisual industries, cultural diversity, communication policy and regulation, as well as cooperation and aid in the field of culture and communication. She co-leads the research project ‘Diversity and subscription on-demand audiovisual services’, financed by the Spanish Ministry of Science and Innovation. 

Teaching in UC3M: BA in Film, Television and Media Studies, MA in Applied Research to Mass Media, MA in Music Industries and Sound Studies and MSc in Research of Law of Culture. Founding partner of ULEPICC-España, she is member of the following scientific associations: ECREA, IAMCR and AE-IC, where she acts as Secretary since 2016.

Among her main publications the following books stand out: Políticas públicas y televisión digital: el caso de la TDT en España y el Reino Unido (CSIC, 2008), and, together with Luis A. Albornoz, La television digital terrestre: experiencias nacionales y diversidad en Europa, América y Asia (La Crujía, 2012), El audiovisual en la era digital: políticas y estrategias para la diversidad (Cátedra, 2017),  Diversidad e industria audiovisual. El desafío cultural del siglo XXI (FCE, 2017) as well as Audiovisual Industries and Diversity: Economics and Policies in the Digital Era (Routledge, 2019).

 
[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=".vc_custom_1491799261029{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][vc_row_inner][vc_column_inner][tm-custom-heading text="Últimas publicaciones" font_container="tag:h2|font_size:18px|text_align:left|line_height:35px" use_theme_fonts="no" google_fonts="font_family:Open%20Sans%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C600%2C600italic%2C700%2C700italic%2C800%2C800italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal"][vc_basic_grid post_type="post" max_items="5" element_width="12" gap="0" item="2130" grid_id="vc_gid:1642421273709-91f0a210-9add-2" taxonomies="38"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]
Luis A. Albornoz
Director del grupo de investigación Diversidad Audiovisual de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M). Como profesor a tiempo completo en el Departamento de Comunicación de la UC3M, imparte los cursos Estructura del sistema audiovisual (grado), Geopolíticas del audiovisual (postgrado) y Economía de la cultura y las industrias culturales (postgrado).
Hola, ¿En qué te podemos ayudar?