Smits, R. (2024). Theatrical Distribution or Online Streaming? Release Strategies in Europe in Times of Disruption and Change. En Meir, C. and Smits, R., European Cinema in the Streaming Era (pp. 85-108). Palgrave Macmillan. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-42182-2_5
This chapter provides insight into the development of streaming-related release strategies during the Covid-19 pandemic, with particular reference to the European market. I am particularly interested in the relationship between streaming platforms and theatrical cinema exhibitors, a relationship that is often described in terms of conflict and tension. For some in the industry, streaming platforms are perceived as a threat to the theatrical cinema sector. For others in the industry, streaming platforms are symptomatic of the way that the modern era of film exhibition is taking shape, with different distribution systems co-existing to enable different routes to market for different films. This chapter draws on trade press and news coverage to analyse how the relationship between streaming platforms and cinema exhibitors developed during the pandemic. What sort of release strategies for films became common when lockdowns and other policy restrictions were imposed on cinema exhibitors? How did changing circumstances impact release windows for films, and in particular the theatrical cinema window? And has the pandemic brought about structural changes to the film distribution and exhibition businesses in Europe and beyond?
—
Este capítulo ofrece una visión del desarrollo de las estrategias de estreno en streaming durante la pandemia de Covid-19, con especial referencia al mercado europeo. Me interesa especialmente la relación entre las plataformas de streaming y los exhibidores de salas de cine, una relación que a menudo se describe en términos de conflicto y tensión. Para algunos en la industria, las plataformas de streaming se perciben como una amenaza para el sector de las salas de cine. Para otros, las plataformas de streaming son un síntoma de cómo se está configurando la era moderna de la exhibición cinematográfica, en la que coexisten diferentes sistemas de distribución que permiten diferentes vías de comercialización para las distintas películas. Este capítulo se basa en la prensa especializada y la cobertura informativa para analizar cómo se desarrolló la relación entre las plataformas de streaming y los exhibidores de cine durante la pandemia. ¿Qué tipo de estrategias de lanzamiento de películas se hicieron comunes cuando se impusieron cierres y otras restricciones políticas a los exhibidores de cine? ¿Cómo afectó el cambio de circunstancias a los periodos de estreno de las películas, y en particular a las salas de cine? ¿Ha provocado la pandemia cambios estructurales en las empresas de distribución y exhibición de películas en Europa y fuera de ella?
Para acceder al capítulo, aquí.
Otro capítulo del libro European Cinema in the Streaming Era referenciado en nuestra web, en este enlace.