Smits, R. (2023).“Disruption in times of COVID-19? The hybrid film festival format”, Cultural Trends. https://doi.org/10.1080/09548963.2023.2193872
The first waves of the COVID-19 pandemic had unprecedented implications for cultural sectors. With film festivals, music concerts and other cultural events being postponed or even cancelled, there was an urgency to respond to changing circumstances. Cultural events increasingly relied on hybrid or online formats to remain accessible for audiences. Because such formats caused controversy about programming and release strategies, they were easily conceived of as having a disruptive impact on cultural sectors. This paper puts such assumptions about disruption into question. It focuses on the film festival sector, which is increasingly invested in strategies of online accessibility and audience reach. The research is specifically based on the hybrid festival format. Drawing on case studies of hybrid film festivals such as London, Ghent and Rotterdam, it argues that their strategies and operations should be understood from the perspective of cultural change rather than disruption.
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Las primeras oleadas de la pandemia de COVID-19 tuvieron consecuencias sin precedentes para los sectores culturales. Con festivales de cine, conciertos de música y otros eventos culturales aplazados o incluso cancelados, era urgente responder a las circunstancias cambiantes. Los eventos culturales dependían cada vez más de formatos híbridos o en línea para seguir siendo accesibles al público. Dado que estos formatos suscitaban controversia sobre la programación y las estrategias de difusión, era fácil pensar que tenían un impacto perturbador en los sectores culturales. Este artículo pone en tela de juicio estas suposiciones. Se centra en el sector de los festivales de cine, que invierte cada vez más en estrategias de accesibilidad en línea y alcance del público. La investigación se basa específicamente en el formato de festival híbrido. Basándose en estudios de casos de festivales de cine híbridos como los de Londres, Gante y Rotterdam, sostiene que sus estrategias y operaciones deben entenderse desde la perspectiva del cambio cultural más que de la disrupción.
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